Svar.

Borde ha kommit tidigare i veckan men minnet är kort, skyller på att min "amningshjärna" 'är kvar ;) 
 
Fråga:
...Så nu undra jag vad man ska tänka på i köpet av sin egen stång och bra träningsvideo? Och vad man kan hitta en snabbkurs över en helg? 
 
Svar:
Det är ju en smaksak. Alla gillar man olika. Först och främst så måste du köpa en äkta stång en så kallad X-pole. Som finns bland annat att beställa på poledance.nu. Har du en fejk så finns det risk att du kan skada dig eller kanske till och med skadar tak/golv. 
Annars skulle jag rekomendera att du testade på olika stänger för att se vilken du trivs med bäst. Finns i olika storlekar 40, 45 och 55 och även i tre olika ytbehandlingar - krom,mässing och guld. Om jag ska gå utifrån mig själv så föredrar jag krom och storlek 45. Speciell då du kommer på en nivå där du gör avancerade trick (45 ger bättre grepp, enligt mig) Och jag har inte heller så stora händer ;) Svettas man mycket ska mässing vara det ultimata då det ger bättre grepp. Men för mig är det tvärtom, svettas inte så lätt. Så pröva dig fram eller läs på poledance.nu för att se vilken du tror passar dig bäst!
 
När det gäller träningsvideo så har jag faktiskt inte någon aning då jag alltid använt youtube för att titta på tricks. Men annars finns det en bra hemsida som heter http://poledancedictionary.com/. Där kan du hitta alla möjliga tricks och även se hur man utför dem. Rekomenderas!
 
Vet inte om det finns någon studio som har snabbkurser över helg. Någon annan som kanske vet? 
 
Tips på handspring med twisted grip
 
Det viktiga är att du har den övre armen högt upp så du kan hjälpa till att dra med axeln/skuldran. Jag hittade en gammal video (1,5 år gammal dock) där vi förklarade hur man skulle göra för att komma upp i den. 
 
 
 
Och här även handspring men med andra grepp 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Måsten man vara stark i någon speciell kroppsdel för att kunna utföra twisted handgrip?

2012-11-29 @ 22:31:46
Postat av: D

När man gör handspring överlag handlar det mycket om styrka i skuldror, stabilitet i axlar och för mer avancerade varianter även magstyrka. Är övre armen sträckt som i twisted handlar det mer om skuldror, medan en annan variant där övre armen är böjd även inkluderar armmuskler.

2012-11-30 @ 08:39:27
Postat av: D

När det gäller helgkurser så kan studios ibland ha olika workshops man kan gå och sedan finns möjligheten att ta en privatkurs, antingen själv eller med någon kompis.

2012-11-30 @ 08:41:33
Postat av: Helena

Har själv pratat med en pole-utbildare och fick ett bra svar kring varför det inte finns hela helg-kurser inom pole på nybörjarnivå. Huden är inte tillräckligt van för den påfrestning som pole innebär. Det är någonting som måste stärkas med tiden varpå en helg inte räcker.

2012-11-30 @ 09:12:24
Postat av: M

Ja huden delvis men sen så är det alldeles för mycket att lära sig i början. Mycket teknik och så många tricks. Så en helg skulle knappast räcka till. Om man då inte testar att gå på workshop men som sagt de är ju inte heller på nybörjarnivå.

2012-11-30 @ 10:14:40
URL: http://polefitness.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
polefitness -
bloglovin
Sport bloggar Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0